fbpx

7 tipov pre úspešný nábor na sociálnej sieti Linkedin

Náborové stratégie prešli za posledné roky veľkými zmenami. Jednou z praktík, ktorej popularita medzi recruitermi rastie z roka na rok je nábor na sociálnych sieťach. S viac ako 750 miliónmi užívateľov ponúka práve platforma LinkedIn ideálne podmienky na vyhľadávanie nových talentov.

Sociálny nábor sa udomácnil v stratégii mnohých recruiterov na celom svete najmä počas krušných dôb obmedzení, kedy sa život preniesol do online priestoru a sociálne siete sa stali rušným strediskom socializácie. Práve táto udalosť sa stala podnetom pre rozvíjanie stratégií sociálneho náboru. Na sociálnych sieťach je každý deň aktívnych ohromujúcich 3,2 miliardy ľudí. Práve vysoká koncentrácia ľudí na jednom mieste uľahčuje recruiterom zvýšiť svoj dosah, osloviť konkrétne cieľové skupiny a nájsť tých najlepších kandidátov. Silu sociálnych sietí dokazuje aj fakt, že viac ako trištvrtiny opýtaných si našlo zamestnanie práve prostredníctvom nich. Sociálny nábor má množstvo ďalších benefitov, vďaka čomu ho využíva až 92% opýtaných recruiterov. Silu sociálnych sietí dokazuje aj fakt, že 73% opýtaných ľudí vo veku 18-34 rokov si našlo zamestnanie práve prostredníctvom nich.

Prečítajte si: Nová éra recruitingu: 8 výhod sociálneho náboru

 

Správna platforma je kľúčom pre úspešný recruitment

Základným stavebným kameňom pre úspešnú stratégiu sociálneho náboru je jednoznačne výber relevantnej platformy, ktorých je dnes na trhu naozaj mnoho. Samotnému výberu by preto mala predchádzať dôkladná analýza cieľovej skupiny, ktorej úlohou je definovať prostredie s najvyššou pravdepodobnosťou výskytu najlepších kandidátov pre obsadzovanú pozíciu. Zjednodušene povedané – vyberte si pre recruiting takú platformu, ktorú najčastejšie používajú vaši potenciálni kandidáti. V druhom rade zohrávajú kľúčovú rolu aj funkcie a nástroje sociálnej platformy, ktoré by mali uľahčiť recruiterom hľadanie kandidátov so špecifickými zručnosťami.

Najpoužívanejšou a bezkonkurenčne najpopulárnejšou platformou vo svete HR je sociálna sieť Linkedin, ktorú na recruiting využíva najväčšie zastúpenie recruiterov.

Najčastejšie používaná platforma na sociálny nábor je Linkedin.

 

LinkedIn recruitment v číslach

LinkedIn je najväčšou profesionálnou platformou na svete spájajúcou špecialistov z rôznych profesijných oblastí. Navyše ponúka množstvo sofistikovaných nástrojov prispôsobených presne na vyhľadávanie ľudí so špecifickými vlastnosťami, vďaka čomu vytvára na recruiting perfektné prostredie. Linkedin je práve preto pre odvetvie HR oveľa vhodnejšou platformou ako napríklad sociálna sieť Facebook s omnoho väčším počtom užívateľov, no obmedzenejšími možnosťami recruiterských nástrojov.

Celkový počet Linkedin užívateľov – 756 M+
Celkový počet otvorených pracovných pozícií na Linkedin- 15 M+
Celkový počet profesionálov na Linkedin – 690 M+
Celkový počet ľudí používajúcich Linkedin na hľadanie práce každý týždeň – 40 M+
Celkový počet spoločností zaregistrovaných na Linkedin – 57 M+
Celkový počet odoslaných pozvaní na pohovor uchádzačom reagujúcim prostredníctvom platformy Linkedin  – 122 M+
Celkový počet ľudí, ktorí získali zamestnanie prostredníctvom platformy Linkedin – 35 M+

Získavanie zamestnancov na sociálnej sieti Linkedin je stredobodom pozornosti najmä v odvetviach s veľkou konkurenciou v oblasti talentov, kde sa kladie dôraz na kvalifikáciu kandidátov – IT sektor, právo, manažment, obchod a pod. Preto je sociálny nábor obľúbenou praktikou najmä u headhunterov, ktorí takto vyhľadávajú špičkových kandidátov a obsadzujú vysoké pozície.

Správne vyskladaná stratégia sociálneho náboru si vyžaduje budovanie dôvery, prepracovaný obsah, dôkladný systém sledovania, vyhľadávania a mnoho ďalšieho. Bez detailnej prípravy rôznych aspektov môže byť vaše úsilie márne. V nasledujúcich častiach prinášame tipy pre vybudovanie pevného základu úspešnej stratégie na sociálnej sieti Linkedin.

 

1. Vytvorte si dôveryhodný profil

Ak ešte nie ste užívateľom tejto platformy, zaregistrujte sa. Dôležité je však vopred si premyslieť váš zámer a prispôsobiť tomu aj vystupovanie „Linkedin osoby“, ktorú bude vaše publikum vnímať. Pred vytvorením účtu vám pomôžu tieto otázky:

  • Kto sú moji hľadaní ideálni kandidáti?
  • Aký dojem chcem na svoje publikum zanechať?
  • Akým štýlom chcem komunikovať s budúcim publikom?
  • Aký obsah chcem so svojim publikom zdieľať?

Ujasnenie tých otázok vám pomôže určiť si tón hlasu hneď na začiatku a pomôže rozhodnúť sa, či pre vás bude efektívnejšie prezentovať sa ako fyzická osoba alebo radšej budete budovať meno spoločnosti prostredníctvom Linkedin firemnej stránky.

Niektoré stránky celosvetových spoločností s obrovským množstvom sledovateľov majú za týmto účelom vytvorenú dokonca osobitnú stránku, ktorá im slúži iba na hľadanie nových zamestnancov. Väčšinou takéto stránky nesú názov spoločnosti s dodatkom Careers, Jobs, HR a pod. Aj keď majú takéto účty zväčša menšie publikum sledovateľov, je oveľa viac pravdepodobné, že sa medzi nimi nachádzajú ľudia s reálnym záujmom o prácu v tejto oblasti. Navyše, vďaka oddeleným účtom sa tieto spoločnosti vyhnú aj nespokojnosti sledovateľov, ktorých by pravdepodobne otravovalo zdieľanie pracovných ponúk.

Po úspešnom založení účtu alebo stránky je ďalším nevyhnutným krokom dôkladné vyplnenie informácií. Možno to znie ako samozrejmosť, avšak je to veľmi dôležitý aspekt, ktorý ovplyvní dôveryhodnosť sledovateľov a budovanie dobrého povedomia o vašej značke. Chceli by ste pracovať pre spoločnosť, o ktorej takmer nič neviete? Venujte svojmu profilu dostatočné množstvo času a dajte si záležať, aby vaši potenciálni kandidáti nemuseli hodiny pátrať po kontaktoch, sídle či jasnému popisu spoločnosti. Viac ako 55% ľudí totižto hľadá informácie o firmách práve na sociálnych sieťach.

viac ako 55% ľudí hľadá informácie o firmách práve prostredníctvom sociálnych sietí

„V roku 2020 bola platforma Linkedin označená za najdôveryhodnejšiu sociálnu sieť.“

Dôležitá je aj vizuálna stránka. Či už vystupujete ako fyzická osoba alebo spoločnosť, veľkú úlohu v budovaní dôveryhodnosti zohráva aj profilová a titulná fotka. Ľudia majú tendenciu považovať profily bez týchto obrázkov za nedôveryhodné a falošné. Detailné vyplnenie profilu na začiatku je skvelým štartom pre úspešný recruiting, no nie je to len jednorázová záležitosť. Zčasu na čas sa k svojmu profilu vráťte a detaily aktualizujte, aby ste svojim sledovateľom ponúkali stále čo najrelevantnejšie a najčerstvejšie informácie o vás.

 

2. Preniknite do sfér vašej cieľovej skupiny

Ďalším dôležitým krokom je nájsť spôsob, ako sa dostať k vašim hľadaným kandidátom. Avšak k tomuto cieľu vedie naozaj dlhá cesta, ktorá si vyžadujte nie len skvelý profil, ale aj množstvo aktivity, skvelého obsahu, nadväzovania rôznych kontaktov atď. Čím skôr však na ňu vykročíte, tým skôr sa dostanete k cieľu. Existuje viacero spôsobov, ako nadviazať spojenie s so svojimi potenciálnymi kandidátmi.

  • Pridajte sa do relevantných skupín

    Najjednoduchším spôsobom je na Linkedin pomocou kľúčových slov vyhľadať skupiny ľudí, v ktorých sa pravdepodobne nachádzajú tí praví kandidáti. Hľadáte software developera? Pridajte sa do IT skupín, kde si títo ľudia zdieľajú skúsenosti, novinky, hľadajú rady. Ak chcete využiť potenciál týchto komunít naplno, staňte sa aj vy dobrým členom komunity. Pozorujte zdieľanú problematiku, aktívnych členov, postupne sa zapájajte do diskusií. Avšak zabudnite na spamovanie členov týchto skupín otravným pridávaním pracovných ponúk. Skvelým spôsobom, ako osloviť členov skupiny je postupne si budovať povedomie o sebe pridávaním zaujímavého obsahu, prípadne prispievať do diskusií osobitými názormi a pod. Takto môžete organicky získať množstvo sledovateľov a postupne si budovať publikum vlastného profilu či stránky.

  • Vytvorte skupinu pre potenciálne cieľové publikum

    Ak sa vám zdá, že vám Linkedin neponúka dostatočné množstvo relevantných skupín, založte si vlastnú skupinu. Aj keď je takýto spôsob časovo náročnejší, vybudovanie vlastnej komunity ľudí poskytuje širšie možnosti z hľadiska manažovania obsahu či detailnejšieho sledovania jej členov.

  • Zvýšte dosah pracovných ponúk prostredníctvom vašich zamestnancov

    Ak ste recruiterom interného HR spoločnosti, nadväzovanie spojenia so zamestnancami je overeným spôsobom ako sa dostať k novým ľuďom z podobného odvetvia. Ich aktivita spojená s vašim príspevkom, ktorá sa následne zobrazí v ich profile vie prilákať na váš profil či stránku sledovateľov z ich publika. Najefektívnejším spôsobom je ale zapojiť zamestnancom priamo do náboru, a to zdieľaním vášho obsahu na sociálnych sieťach. Obsah zdieľaný zamestanancami má 8x väčší engagement ako obsah zdieľaný priamo prostredníctvom vás. Rovnaká stratégia platí aj pre recruiterov personálnych agentúr.

 

3. Načerpajte skúsenosti od iných Linkedin recruiterov

Mnoho odborných znalostí, tipov, trendov či rád môžete získať priamo u recruiterov, od ktorých môžete načerpať množstvo inšpirácie pre zdokonalenie náborovej stratégie. Bez ohľadu na to, koľko toho viete, vždy sa môžete naučiť viac. Nižšie uvádzame najpopulárnejšie recruiterské Linkedin skupiny, v ktorých nesmiete chýbať.

  1. The Recruiter.com Network – 874 K+
  2. The Recruitment Network – 637 K+
  3. HR Professionals | Powered by HRCI and HRPA – 359 K+
  4. Recruitment Consultants and Staffing Professionals – 305 K+
  5. Onrec Online Recruitment Network – 13 K+

 

4. Zdieľajte reprezentatívny obsah

Obsah je alfou a omegou sociálnych sietí. Bez skvelého obsahu by neexistovali. To isté platí aj pre budovanie značky, zväčšovanie komunity, získavanie vhodných potenciálnych kandidátov, a teda úspešný recruiting na sociálnych sieťach. Zvážte hneď na začiatku, akým smerom sa chcete uberať. Buďte aktívni a zdieľajte obsah, ktorý bude originálny, zapamätateľný a zaujímavý pre vašich sledovateľov.

Úspešná náborová stratégia na Linkedin, tak ako aj na iných platformách úzko súvisí s úspešným budovaním značky. Unikátny obsah je jediným nástrojom, prostredníctvom ktorého môžete získať hľadané talenty.

96% B2B marketérov používa LinkedIn na organickú distribúciu obsahu a 83 % na platenú, čo z neho robí najpoužívanejšiu platformu v oboch typoch distribúcie obsahu.

Podľa Paula Saphira a jeho analýzy 3000 najúspešnejších blogových príspevkov na sociálnej sieti Linkedin by sa mali úspešne príspevky riadiť nasledujúcimi pravidlami:

  • názov príspevku by mal mať 40-49 znakov
  • príspevok by ma obsahovať aspoň jeden obrázok, ideálne až 8
  • nízku čitateľnosť majú príspevky s vloženými multimédiami
  • “how“ a „how-to“ „ako na to“ príspevky majú najlepšiu čitateľnosť
  • nepoužívajte otázku v názve
  • píšte tak jednoducho a zrozumiteľne ako pre 11 ročné dieťa
  • najväčšiu čitateľnosť majú príspevky v rozsahu 1900 – 2000 slov
  • najväčší počet zobrazení majú príspevky publikované vo štvrtok

Niekedy záleží aj na detailoch – dajte si pozor na gramatické chyby či spôsob komunikácie, akým sa pripájate do diskusií. Vašim sledovateľom totižto pravdepodobne vaša aktivita neunikne, takže pred uverejnením čohokoľvek najprv zvážte možné následky.

 

5. Publikujte pracovnú inzerciu

Je samozrejmé, že Linkedin ako jedna z najväčších profesionálnych pracovných platforiem ponúka aj nástroje na tvorbu a publikovanie inzercie. Možnosť vytvoriť pracovný inzerát nájdete v časti „Práca“ v pravom hornom rohu hlavného menu, konkrétne v časti „Post a job“. Avšak aj tu platí – čím originálnejší obsah, tým väčší záujem sledovateľov.

Publikovanie pracovných ponúk a zbieranie kandidátov je možné na Linkedin robiť bezplatne alebo platene. Platená inzercia je skvelým nástrojom na zvýšenie dosahu, no vyžaduje si istý budget. Sofistikovanejšie funkcie publikovania a vyhľadávania kandidátov pre váš nábor ponúkajú platené nástroje Linkedin Recruiter alebo Linkedin Talent Hub.

Ak sa rozhodnete publikovať bezplatne, pre zvýšenie dosahu aplikujte tieto jednoduché tipy:

  • využite informačný kanál spoločnosti – zdieľajte pracovné ponuky prostredníctvom vášho účtu alebo prostredníctvom stránky spoločnosti
  • požiadajte zamestnancov o zdieľanie ponúk na osobných kanáloch – ak vo vašej firme funguje referral program, zamestnanci budú k zdieľaniu motivovaní ešte viac
  • zdieľajte ponuky v Linkedin skupinách – avšak zvážte frekvenciu publikovania, aby to nebolo pre členov skupiny otravné

Ak plánujete pravidelne publikovať väčšie množstvo ponúk, skvelým riešením na elimináciu manuálneho vypisovania pracovných ponúk a automatizáciu je jednoznačne integrácia ATS. Ak ešte žiadny HR softvér na spravovanie náboru nemáte, postavte svoj výber takéhoto systému aj na kritériu jeho prepojiteľnosti so sociálnymi sieťami a inými portálmi. HR softvér RECRU ponúka jednoduché publikovanie inzercie nie len na LinkedIn, ale aj napríklad na vlastné kariérne stránky, či ďalších viac ako 1700 celosvetových job portálov. Najväčšou výhodou je časová úspora, ktorú získate publikovaním inzercie na pár klikov z jedného miesta bez toho, aby ste museli navštíviť priamo pracovný portál.

 

6. Všímajte si detaily v profiloch kandidátov

3 zo 4 recruiterov hľadajú dostupné informácie o kandidátoch na sociálnych sieťach

 

Skríning profilov je bežnou súčasťou života užívateľov na sociálnych sieťach. No nielen recruiteri, ale aj zamestnávatelia sú zvedaví ako žijú ich zamestnanci na sociálnych sieťach. Až 37% zamestnávateľov priznalo, že si prezerajú účty zamestnancov na sociálnych sieťach. V posledných rokoch sa takýto skríning profilov stal hodnotným nástrojom poskytujúcim široké množstvo informácií o kandidátovi. Ak na sociálnych sieťach hľadáte ozajstné talenty, postavte analýzu vášho kandidáta na detailoch, ktoré ponúka ich profil.

  • Štýl komunikácie a gramatika

    Ako sa kandidát zapája do diskusií? Aký štýl vyjadrovania používa? Obsahujú jeho príspevky veľa chýb? Pár minútové čítanie jeho príspevkov napovie veľa o gramatickej i komunikačnej schopnosti, profesionalite či jeho povahe.

  • Zdieľaný obsah

    Linkedin je skvelým nástrojom, ktorý umožňuje prezerať akúkoľvek aktivitu kandidáta – či je to vlastný post, komentovanie alebo len strohý like na cudzej fotke. Aké názory kandidát zdieľa? Nie sú jeho komentáre diskriminačné? K akým názorom je naklonený? Aj  to napovie, či sa tento kandidát na vašu pozíciu naozaj hodí.

  • Fotografie

    Vizuálny obsah je zaujímavejší. Štúdia od spoločnosti The Ladders zistila, že recruiteri na sieti LinkedIn využívajú v priemere 19 % svojho času na prezeranie fotografií namiesto toho, aby si prečítali iné relevantné informácie o kandidátoch. Fotografie sú skvelým nástrojom na dokreslenie osobnosti a môžu prezradiť veľa o tom, v akej spoločnosti ľudí sa kandidát zdržiava, akým aktivitám sa vo voľnom čase venuje alebo či náhodou nie je vymetačom barov utápajúcim sa každý víkend v alkohole.

19% stráveného času na Linkedin využívajú recruiteri na prezeranie fotografií v profile kandidátov

 

7. Zvýšte úroveň hľadania kandidátov na LinkedIn

Efektivita vašej stratégie sociálneho náboru sa ešte stále dá posunúť o level vyššie. Vďaka rýchlemu technologickému pokroku existuje na trhu mnoho noviniek, ktoré vám umožnia pracovať s kandidátmi na LinkedIn ešte sofistikovanejšie a rýchlejšie.

Ako už bolo uvedené vyššie, skvelým riešením na automatizáciu publikovania pracovnej inzercie je integrácia ATS. Tieto softvéry vám ponúkajú okrem tejto možnosti aj množstvo ďalších benefitov, ktoré vám uľahčia takmer každý krok vášho výberového procesu.

Za zmienku ale stojí technologická lahôdka Linkedin plugin od spoločnosti RECRU. Ide o Google Chrome rozšírenie, ktoré je možné získať v rámci integrácie HR softvéru RECRU. Tento plugin umožňuje bleskové testovanie vhodnosti kandidátov na obsadzovanú pozíciu priamo v prostredí Linkedin bez toho, aby ste museli opúšťať okno prehliadača. Stiahnutím CV kandidáta z jeho Linkedin profilu a jeho následným dropnutím do okna pluginu kandidáta jednak pridáte do svojej databázy kandidátov, ale navyše získate okamžitý prehľad o tom, na ktorú vašu pozíciu sa ako hodí. RECRU HR softvér je pravdepodobne jediný ATS na svete, ktorý takéto rozšírenie na Linkedin recruiting ponúka.

Recenzie

Naše hodnotenie na porovnávacích portáloch.

5/5
5/5
Best value
95/100
5/5

Naši klienti

Medzi používateľov RECRU patria aj: